آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

فطرت ثانوی چگونه ایجاد می شود؟

سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۱۸ ب.ظ

    همانطور که اثبات شد، انسان یک سری اطلاعات پیش فرض در وجود خود دارد(فطرت). این اطلاعات، الزاماً حق هستند. ما با استفاده از همین اطلاعات است که بر سر حق قضاوت می کنیم، لذا معیار ما برای حقانیت، همین اطلاعات است. تنها حق است که می تواند حق را تشخیص دهد؛ ما نیز معتقد به امکان تشخیص حق هستیم؛ لذا معتقد به حقّانیت فطرت(این اطلاعات) هستیم. کسی هم که به تشخیص حق معتقد نیست، دچار نهیلیسم است و باید به پست مربوطه رجوع کند.

    علاوه بر اطلاعات اولیه ی فوق، یک سری اطلاعات ثانویه در انسان است. این اطلاعات ترکیبی از استنتاج، اطلاعات درونی انسان و اطلاعات دریافت شده از بیرون است.

    انسان، تمامی این اطلاعات را در خود دارد و به تدریج این ها را ارزش گذاری می کند. ارزش گذاری دو دلیل دارد: یکی این که میزان اعتبار هر گزاره ای در میان این اطلاعات تعیین می شود. دیگری این که اطلاعات بی اعتبار و کم مصرف به فراموشی سپرده می شوند.

    ارزش گذاری اطلاعات در ذهن، به وسیله ی توجه انجام می شود. هر گزاره ای که مورد توجه بیشتر قرار بگیرد، امتیاز بیشتری پیدا می کند: معتبرتر می شود و در حافظه پررنگ تر می شود.

    توجه با دو عامل توصیف می شود: 1. تداوم و تکرار توجه 2. عمق و هیجان توجه

    در ابتدا، فطریات با پررنگ ترین قلم بر صفحه ی ذهن ما نوشته شده اند؛ اما به تدریج، این وضعیت تغییر می کند:در زندگی انسان، مواردی که بسیار تکرار می شوند و انسان از آن ها به هیجان می آید، در ذهن پررنگ می شوند...آن قدر پررنگ که گاهی با برخی فطریات اشتباه گرفته می شوند. کدام فطریات؟ فطریاتی که در زندگی به کار گرفته نشده اند و در ذهن تکرار نشده اند و ذهن با آن ها هیجان را زیاد تجربه نکرده است.

چگونه یک گزاره ی واقعاً بدیهی را از فطرت ثانوی تشخیص بدهیم؟

پرسش مطرح شده از طرف دوستان: چرا فطرت "هر" کس الزاماً حاوی اطلاعات صحیح (حق) است؟

پاسخ: لطفاً به پست "حقانیت فطرت انسان ها و حیوانات" مراجعه کنید.

۹۳/۰۹/۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
ایمان علیخانی بجستانی

حقانیت فطرت

دروس مکمل

فطرت

فطرت ثانوی

نظرات  (۱)

سلام

یعنی تکرار هر چیز میشه فطرت ثانویه؟

پاسخ:
سلام میرا جان
تکرار زمینه ساز فطرت ثانوی ست ولی کافی نیست. تکرار باعث تثبیت اثر است و کار اصلی را هیجان می کند. این "هیجان" باید آنقدر "تکرار" شود که اثری عمیق بر خلق و خو بگذارد. حال اگر هیجان ذکر شده مطابق فطرت نبوده باشد، آنچه ایجاد شده فطرت ثانویه است؛ وگرنه فطرت به تبلور بیشتر رسیده است.
ممنونم بابت سؤالتون

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی