آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

اختیار چیست؟

جمعه, ۳ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۱۳ ب.ظ

    هرگاه وجودی با اراده ی خود و مستقل از محیط عمل کند، و این عملکرد او تصادفی نباشد، به این خاصیت حاکم بر وجود اختیار می گویند.

    عملکرد یک وجود حداکثر در سه حالت بحث می شود:

  1. جبر
  2. تصادف
  3. اختیار

     هرگاه وجودی در جبر نباشد و عملش تصادفی نیز نباشد، مختار است. (ذات اختیار فراتر از وصف است و به همین دلیل معمولاً با سلب امکان حالات دیگر به آن اشاره می شود)

۹۳/۱۱/۰۳ موافقین ۱ مخالفین ۰
ایمان علیخانی بجستانی

اختیار

تصادف

تعاریف اصطلاحات

جبر

نظرات  (۱۳)

سلام و خسته نباشید!!:)
سوالم رو مصداقی عرض میکنم و شما هم لطف کنید مصداق را بشکافید!
بنده از دوران دبیرستان تا الان که سال چهارم دانشگاهم این سوال رو داشتم و واقعا پیگیرش هم بودم،هم در فضای حقیقی و هم مجازی!!
در ابتدا عرض کنم که این را میدانم خداوند محدود به زمان نیست!:)
مگر نه اینکه حضرت آدم اولین انسانه!؟
و ساخته خداوند است
و خدا عالم به گذشته و حال و آینده است!؟
چگونه حضرت آدم اختیار دارد در حالی که -ساخته-کسی است که آینده او را میبیند!به عبارتی خدا میبیند که دارد(آینده) چه میسازد!
و یه سوال دیگه اینکه اگر دنیا دنیای علیت است ما هر کاری بکنیم یک جبرگرا میگوید (به طور مثال)این فهم تو یا عمل تو و یا هر چیز دیگری از ما ،معلول حادثه ای در گذشته ما یا افراد مرتبط با ما بوده است!!
تکلیف چیست!!
قررربانت!!
جواب بدییی!!
بوس بوس!!:)))))
پاسخ:
سلام محمد جان
چشم
یک سربرگ جدید تو وبلاگم باز میکنم برای پرسش ها، جواب سوالتونو اونجا مینویسم. ایشالله بتونم حق مطلبو ادا کنم
متشکرم از سوالتون(سوالتون سوال خیلی مهمیه)
قررربانت...;)
به نظرم انسان هیچ اختیاری نداره.همه چیز دست اونه.در عرفان سه مرحله سلوک انجام میدیم که مرحله اول ذکری داره که انسان باید اقرار کنه گه بر راه رفتن خودش هم اختیار نداره.به حول الله و قوه اقوم و اقعد!درستش هم اینه.سوال.ایمان دارید که وقتی میخوابید روح از بدنتون جدا میشه؟پس شما در بیدار شدن اختیاری ندارید.تا اون نخواد بیدار نمیشی.تا اون نخواد هیچ موجود ماده ای باردار نمیشه.در ظاهر من اختیار دارم و حقیقت و قدرت باطن دست خداونده.تا اون نخواد برگ از درخت نمیوفته.حضرت مریم در فرزند دار شدن اختیار داشت؟وقتی خداوند قادر بر هر کاریه حتی حیطه من و .....پس من اختیاری ندارم.یاحق

پاسخ:
بزرگوار منظور از اختیار انسان عدم وابستگی به اراده ی خدا نیست؛ بلکه خداوند برای انسان اختیار را اراده کرده است و انسان به حول الله اختیار می کند بایستد یا بنشیند.
سلام من دانش اموز سال هشتم هستم
معلم کتاب تفکر و سبک زندگی ما نمونه سوال هایی داده که اختیار را توضیح دهید هم جز انهاست
میخواستم بدونم معنی واضح اختیار چیه 
اگه میشه کمی سریع پاسخ بدید
پاسخ:
سلام عزیز
به زبون ساده خدمتتون عرض کنم، اختیار اینه که منشاء و مسؤول تصمیم یا رفتارت خودت باشی. مقابل این مفهوم جبره که کسی غیر از تو تو رو کنترل کنه و تعیین کنه چیکار کنی و تو نقشی در تصمیم نداشته باشی و صرقاً یک عروسک یا ربات باشی که دقیقاً طبق دستور عمل میکنه.
امیدوارم شفاف گفته باشم
متنتون عالیه میشه خواهش کنم مثل اختیار اجبارم بزارید

سلام لطفا میشه معنی جبر و تصادف و اختیار رو بگید  چون من اصلا نفهمیدم       خواهشمند هستم که سریع باسخ دهید                                                 ممنونتون میشیم اگه باسخ دهید
مرسی از جوابتون👍👍
با سلام وخسته نباشیدشما درپاسخ به شاه جهان فرمودید که خداوند برای انسان اختیار را ارده کرده خوده این حرف یعنی ما جبر‌اً اختیارداریم پس مادر اختیارداشتنمون هم اخیار نداریم          باتشکر
پاسخ:
سلام بزرگوار
بله ما محکومیم به اختیار. سراسر زندگی ما انتخاب است و راه فراری نیست: هر لحظه مجبوریم که انتخاب کنیم...در این تناقضی نیست؛ اما به عنوان سرگرمی میشه بازی های لفظی خوبی ترتیب داد.

سلام خدمتتون من پایه هشتم هستم . لطفا درمورد اختیار یعنی چه ؟لطفا جواب زودتر بهمون برسون .

ممنون.

ممنونم خیلی خوب بود هم توضیحش و هم اینکه کوتاه بود چون بیشتر سایت ها متنی طولانی میگذارند و برای ما دانش آموزا سخته

میخواستم معنی آزادی هم بگویید .

اگه طرح کرامت ششم دبستان رو کامل برامون سایت درست کنید ممنون میشیم . چون واقعا نمیتونیم متن های خوب پیدا کنیم .

بعضی از معلم ها مثل معلم من میگه حدیث و داستان و لطیفه و تعریف و .......... اختیار و آزادی و هر موضوع دیگه رو بنویسید .

سلام،در جواب بعضی از سولات میتوان مثال اختیار و جبر را چنین نوشت که :(اگر به برنامه نرم افزار فتو شاپ توجه کنیم خواهیم دید که برای هر کاربری با هر سلیقه ای با تنوع تقریبا نامحدود امکان نقش آفرینی است که با هر عمل و کلیک پنجره ای برای ادامه طرح و ایده و عمل خود در پیش رو دارد و میتواند ادامه دهد یا چند یا چندین مرحله را پاک کرده و عقبگرد کند ، حال این طراح برنامه فتو شاپ، خدای قادر و تواناست و کاربر انسانیست تام الاختیار که از طرف خدا فضاهای پیش بینی شده که از طرف کاربردها غیرقابل پیش لنینیست پیش بینی شده، و هیچ سلیقه یا ایده و عملی با هرنوع طول موجی درآن محدود نیست، بن بستی وجود ندارد و امکان بازگشت هم به صفر یا اول  کار وجود دارد ، جبر،همان  مسیرهای پیش بینی شده است، نسبت  بخواسته و عملکرد و کلیکها ی کاربراست که  در پیش روی او گشوده میشود .. و اختیار، همتان ، نوع انتخاب وهدف که توسط کاربر انتخاب میشود ،)  

سلام، اصلاحیه در متن دیروزکلمه(لنینیست)غلط چاپی است و صحیح آن (بینی است) با عرض پوزش وتشکر 

اختیار رو به زبان ما کلاس هشتمی ها بگین؟ 

اخبار به این معناست که فرد هرکاری که می‌کند به اختیار خودش می‌کند

 

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی