آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

نهیلیسم(پوچ گرایی) چیست؟

يكشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۳ ب.ظ

    نهیلیسم(پوچ گرایی) یک مکتب فکری ست که هر گونه واقعیتی را نفی می کند. یک پوچ گرا در واقعیت داشتن هر آنچه فکرش را بکنید شک دارد...حتی در وجود خودش هم شک دارد. او از این شک به عدم اعتقاد رسیده است و هرچه بگویید را اینگونه پاسخ می دهد:

«از کجا معلوم که این جمله صحیح باشد؟ من قبول ندارم!!»

    این نقطه نظر افراطی، نتیجه ی نظام های معیوب فلسفی غرب است که یکی پس از دیگری آمدند و هریک دیگری را نقض کردند و بنیان دیگر فلسفه ها را زیر سؤال بردند...دریغ از لحظه ای آرامش و هماهنگی و دریغ از لحظه ای اتحاد که در فلسفه ی غرب برقرار باشد!

    وقتی هر جریان فلسفی به جریان دیگر ایراد می گیرد و آن را از اساس اشتباه می داند، طبیعی ست که جریان جدیدی ایجاد شود و بگوید:

«شما فلاسفه قرن هاست که بر سر هم می کوبید و بر سر شناخت حقیقت به هیچ نتیجه ای نمی رسید. یا حقیقتی نیست یا اگر هست قابل تشخیص نیست وگرنه بعد این همه مدت به نتیجه می رسیدید. لذا بودن یا نبودن حقیقت سودی به حال ما ندارد و فکر کردن به آن بیهوده است. هر کسی از پیش خود فرضیاتی می گیرد و بر اساس آن زندگیش را بنا می کند. نیازی هم به استدلال خاصی برای این اهداف و فرضیات نیست؛ زیرا اگر برایشان استدلال کنیم، خود این استدلال ها فرضیاتی نیاز دارند!»

برای مطالعه ی بیشتر:

http://www.iep.utm.edu/nihilism/


توجّه: آنچه در ویکی پدیا به عنوان نهیلیسم معرّفی شده است، شاخه ای تلطیف شده از نهیلیسم به نام "اگزسیتانسیال نهیلیسم" است که شایسته نیست با نهیلیسم اشتباه گرفته شود.

فهرست دروس | درس بعدی>> ریشه ی منطقی پوچ گرایی

۹۳/۰۹/۰۲ موافقین ۱ مخالفین ۰
ایمان علیخانی بجستانی

نهیلیسم

پوچ گرایی

نظرات  (۲۷)

مطالب خوب و ساده و روان بیان شده است


با سلام روان، مفید و قابل درک بود.
سپاس
کاملا اشتباه و ناقص تو۱یح دادی!!!سه روش برا فرار از پوچی بیان شده خودکشی که روشنفکر نهلیسم یعنی کامو اونو رد کرده دوم خودکشی فلسفی یعنی پذیرفتن دین و سوم قبول پوچی و ادامه دادن به کاوش و حل مجهولات جهان.ولی در هر حال ما معلومات محدود و مجهولات بینهایت داریم پس هیچوقت به حقیقت نمیرسیم!!!
پاسخ:
سلام علیکم
اگر معتقدید هیچ حقیقتی قابل تشخیص نیست، چطور تشخیص دادید بنده چه متنی نوشته ام و چطور حاضر شدید آنچه را نمی دانید بنویسید و چطور گمان کردید که بنده نظر شما رو خواهم خواند؟
این که کسی بگوید من به هیچ حقیقتی معتقد نیستم، همین که گفت "من" کلام خود را نقض کرده است.
سلام ،غرب یک محدوده جغرافیاییه ولی نهیلیسم یک عقیده فکریه لطفاً قاطی نکنید. 
پاسخ:
سلام
حرف شما متین؛ قطعا ً غرب یک منطقه ی جغرافیاییه؛ ولی تعامل شدیدی بین فلاسفه ی این منطقه بوده که باعث ایجاد یک یکپارچگی نسبی فلسفی در غرب شده؛ و اینجاست که مفهوم کلمه ی غرب نه یک منطقه ی جغرافیایی بلکه یک منطقه ی فکری محسوب میشه که نهیلیسم رو پرورش داده.
با سلام 
مقصود شما بیشتر سرکوب تاریخ فلسفه غرب بوده تا توضیح موضوع
پاسخ:
سلام جناب جلال
بله؛ بنده به طور ضمنی تاریخ فلسفه ی غرب را متلاطم و بی سامان شمرده ام؛ همانطور که هست!
سرکوب واژه ی مناسبی نیست. سرکوب یعنی چیزی می خواهد اوج بگیرد و تو نگذاری اوج بگیرد و این در حالی ست که فلسفه ی غرب در دید خود غرب نیز شکست خورده است و به قول استیون هاوکینگ فلسفه مرده است.
فلسفه ای که به یأس در شناخت منجر شد و بینیش به دست علم(ساینس) به خاک مالیده شد و از آن تنها فلسفه ی علم باقی ماند دیگر بلند نمی شود که بخواهد سرکوب شود!!!
بگذریم؛ بنده در درس بعد "ریشه ی منطقی شک گرایی(کلیک کنید)" به تفصیل ریشه ی نهیلیسم و دلیل عقلی آن را آورده ام. همه چیز در همین یک درس ارائه نشده است.
پرسشی بود درخدمتم
شما می گویید این از اشکالات غرب است در حالی که آنها با حق آزادی بیان به شهروندان خود در کشور خود دموکراسی به وجود آورده اند در حالی با وجود حکومت سرکوبگر ایران متاسفانه ما شاهد تحمیل عقاید دولت هستیم
پاسخ:
سلام جناب محسن
اوّلاً آزادی در غرب تنها در ابعادی ست که دولت صلاح می داند. و اتّفاقاً این آزادی به شکلی هدایت شده که سر از ایجاد سازمان ملل در آورده. سازمان ملل، قطب متعالی آزادی و حقوق بشر، در برابر حمله ی بی دلیل عربستان به یمن سکوت می کند و از اسرائیل که در فلسطین بمب فسفر سفید بر سر ساکنین می ریزد-که تکّه هایش تا مغز استخوان قربانی را در شعله ی مداوم خود می سوزاند- از این متجاوز علنی و کودک کش حمایت می کند و به امر حمله ی عراق به ایران تا سال ها پس از جنگ رسیدگی نمی کند و ... انسان خسته می شود از شمردن رفتارهای ضدّ حقوق بشر این نماد حقوق بشر غرب! 
آ ز ا د ی ؟؟؟
آزادی یعنی مردم یمن زیر سکوت سازمان ملل بمباران بشوند؟؟
یا کودکان فلسطینی زیر بمب های فسفر سوراخ سوراخ بشوند؟
نخیر، بلکه برای مفهوم آزادی همین کافی ست که بدانیم در دهکده ی جهانی جانی ترین و تبهکار ترین و عامل بزرگترین حمله ها و کشتارهای اخیر جهان(آمریکا) شده است کدخدا و مبارز سرسخت تروریسم!!!
ثانیاً، نباید مباحث مختلف را با هم خلط کنیم. دولت های آنها اصلاً خود آزادی، دولت هایشان خود انسانیت... فلسفه شان مفلوک است و در فلاکتشان همین بس که در نهیلیسم گیر کرده اند.
۲۹ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۱۳ دانشجوی دانشگاه شریف
سلام
آفرین به نظرات خوب و منطقی جواب میدی خوشم اومد
پاسخ:
سلام
بزرگوارید؛ وظیفه ست
پاسخ شما به امیر غیر منصفانه بود,نهیلیستها توانایی تشخیص حقیقت را دارند, نهیلیست یعنی کل این کارا فارق از هدفی منطقیست,پایان پذیرفتن هدفه زندگیست,راه حل این قضیه خودکشی هم نیست,زیرا خود این کار هم بی هدفه و پوچی دنیا ارزش این کار رو هم نداره,این نهیلیست است
ویکیپدیا تعریف درستی از نهیلیسم داشت برعکس اینکه شما گفتید تعریفش بر میگرده به اگزیستانیال نهیلیسم!
نهیلیست پوچی رو پذیرفته و مشکلی با این قضیه نداره,اون ها کار خودشون رو انجام میدهند در عین اینکه میدونند در نهایت تمام کارشان بی هدف است,برعکس اگزیستانیالیست ها که معتقدند با وجود بی هدفی جهان کارشان به زندگیشون هدف بخشیده

پاسخ:
با سلام و تشکر از توجه شما
احتراماً توجه داشته باشید که ویکی پدیا نه تنها یک دانشنامه ی تخصصی نیست، بلکه مردمی ست و به همین خاطر هیچ محققی ویکی پدیا رو به عنوان مرجع قبول نداره.
پیشنهاد میکنم مرجعی رو که ذکر کردم مطالعه بفرمایید که دانشنامه ی تخصصی فلسفه ست.
مقوله ی اگزیستانسیال نهیلیسم رو هم ازهمین مرجع و صفحه ملاحظه بفرمایید...کافیه فقط یک کلیک کنید...همین.
نظر اون ها هرچی هست از مملکتی که در ساختار بانکیش مونده و معتقده این کشور اسلامیه و اسم اسلام رو یدک میکشه اما ربا در زندگی  مردمش سر دوانده بهتره..   در کشوری که جلوی اختلاسگر رو نمیگیرند.  در کشوری که بیمار یک مدیریت صحیحه.  در کشوری که فساد در ادارات دولتیش موج میزنه
پاسخ:
آرامش خودتون رو حفظ کنید بزرگوار
آزاد و حق جویانه فکر کنید
بحث حول حقانیت حکومت ها نیست-هرچند پاسخ بسیار است.
ما اینجا از نهیلیسم صحبت می کنیم
از مطالبتون خیلی استفاده کردم.
ادامه بدید.

ممنون
پاسخ:
لطف دارید بزرگوار
چشم
ان شاء الله از این به بعد بهطور مداوم آپدیت می کنم
.....
سلامی مجدد!
لینکى که دادید رو مطالعه کردم،تعریفش این بود: یک نهیلیست هیچ اعتقادی ندارد،به هـیچ چیز وفا دار نیست و هیچ هدفی ندارد مگر یک انگیزه درونى برای منهدم کردن!
خب این حرف شما رو تا حدودى نقض نمیکنه؟ شما میگفتید که یه نهیلیست هدفی برای حتی آب خوردن هم نداره ولى چطور میخواد دنیای اطرافشو نابود کنه؟ پس یه نهیلیست علم اینو داره که چی میتونه مخرب باشه، به علاوه نیچه نهیلیست را یک نوع خطر برای نسل بشر میدونست بدین معنى که قابلیت فراگیرى داره پس نهیلیست بودن غیر ممکن نیست برای آدمیزاد،فرق نهیلیست و اگزیستانیال نهیلیست در اینکه نهیلیست هیچ چیزى رو نه خوب و نه بد میدونه و حتى در وجود داشتنش هم مشکوکه(مثلا اینکه دنیا ممکنه مجازى باشه) نمیدونم فیلم ماتریکس رو دیدید یا نه ولى در این فیلم مامور اسمیت یک نهیلیست بود(صرفاً هدفم اینکه یه مثال زده باشم) چون اعتقاد نداشت و وفادار نبود و خواهان نابودى ماتریکس هم بود ولى یسرى کارا رو انجام میداد جدای از بیهدف بودنشون.
با سلام
نوشته اید اثبات و تشریح اصول دین با عقل .همین یک جمله نشان می دهد که حضرتعالی انسانی بس عاقل اید.
سلام و عرض ادب 
من تا حدودی مسلط هستم روی مباحث فلسفی و آثار  نویسندگانی چون تورگینف. کامو. سارتر. نیچه و خیلی از نویسندگان روسی اشراف دارم وقت زیادی رو صرف کردم ..بیگانگی شخصیت های داستان کامو و تهوع شخصیت داستان کتاب های سارتر و پدران و پسران تورگینف و تغییر در جریان فکری و اوج گرفتنشون به خصوص بعد از جنگ جهانی اول و دوم نشون دهنده این است که شرایط حاکم بر اون زمان یاس رو سریان داده در شعر ادبیات و هنر که در واقع خیلی ها با این مرثیه ثرایی ها گریستن از جمله خود نیچه ... و اشپنگلر و دیگر فیلسوفان احساس نگرانی کرده بودند ...بگذریم همینقدر که افکار خیلی ها مسموم شد و کتابهای اونها و فیلمهای برگرفته شده از آثارشان ماده مخدره خیلی از مغزها شده و اعتیاد انسان های امروزی روز به روز داره بیشتر میشه بهش.
در ضمن تبریک میگم به شما به دلیل پاسخ های عالیتان 
بنظر من بهترین کار اینه که بگیم:عیسی به دین خود موسی به دین خود!!!!!
ولی من به شخصه فکر میکنم_ هرچند هیچ دلیلی که به طور منطقی قابل اثبات برای شما عزیزان باشه ندارم_اسلام خیلی قدیمی تر از اینه که بتونه نیاز دنیای امروز رو برطرف کنه،مسیحیت و یهودیت و ....هم که دیگه دارن میپوسن و فسادشون داره دنیارو به گند میکشه.ما نیاز داریم یک راه برای ادامه مسیر داشته باشیم پس اندیشمند ها تلاش میکنن تا جایی که بتونن به نیاز خودشون و بشر پاسخ بدن حالا اگر کسانی هستند که بعضی افکار رو قبول ندارن دلیل نمیشه از بیخ و بن غلط باشه !در هر صورت خرد کردن عقاید دیگران واقعا جالب نیست...
من کاملا با پوچ گرایی موافقم. ادعایی ندارم و فقط جهت معرفی میگم که حدود ده سال منابع زیادی چه دینی و چه غیردینی مطالعه کردم و در نهایت به این رسیدم که سطح بالای فهم فلسفی پوچ گراییه.
خانم پریسا
گفتی اسلام خیلی قدیمیه و داره میپوسه؟نمیتونه نیاز امروز بشر رو رفع کنه؟آخ راست میگی چه خدای بی کفایتی داریم؟چه قدر علم نداشته لااقل ب اندازه ی تو علم نداشته که بفهمه بعدها انسان هابایک دین پوسیده باید چکار کنند؟وای برما از اسلام و قرانی حرف میزنی که 1400 سال پیش از وجود چیزهایی خبر داد که امروزه دانشمندان خارجی کشف کردند ومتحیر شدند؟و به اسلام ایمان اوردند؟ای وای که آن دانشمند انگلیسی و فرانسوی هم به اندازه ی تو علم نداشتند...از ان اسلامی حرف میزنی که چگونگی تشکیل جنین را به طور کامل توضیح داده ودران زمان هیچکس نمیفهمید. چیزی که امروز کشف شد؟
واقعا باید برای بعضی افراد متاسف بود همین.تویی ک اومدی و هرچی ب ذهنت میرسه تایپ میکنی درحالی که اندازه ی سرسوزنی نه درتاریخ و نه در مباحث دیگر اطلاعات نداری
هر فردی از هر راهی میرسه بدون اینکه ذره ای تحقیق کرده باشه حرف میزنه تو مرتد باش ملحد باش مسیحی باش یهودی باش ولی ذره ای تحقیق کن و حرف منطقی بزن حرفی که تاریخ و واقعیت های جهان را زیر سوال نبره
حرفی ک انسان های تحصیل کرده و روشن بین با شنیدنش ب تمسخرت نگیرند
حداقل درمورد تاریخ نه دین 

۱۴ خرداد ۹۷ ، ۰۴:۴۱ محمد دهباشی
به نظرم نهیلیسم از بی اعتقادی نمیاد
از این که بیشتر از حد و مرز انسانیش میخاد اوج بگیره ولی نمیتونه
و محکوم به انسان بودنه. اینجاست که دست به انحدام و نابودی میزنه
میخاد که کل بشریت منقرض بشه و همین اون رو به حرکت میندازه
انیمه های مشابه Texhnolyze و Ergo Proxy و Gilgamesh و Captain Herlock
۱۴ خرداد ۹۷ ، ۰۴:۴۷ محمد دهباشی
موجودیت انسان رو ناقص میبینه
و میخواد ریشه کن و منقرض بشه
جلال ستاری کتابی دارد با عنون «اسطوره در جهان امروز» در این کتاب به کسانی که قرهنگ غرب را به شکل افراطی و متعصبانه سیاه می بینند، پاسخ های مناسبی داده ست.او ادعاهایی مثل زوال محتوم فرهنگ غرب و ... را به طور مفصل ررسی می کند.
 در ادامه همین کتاب اشکالات طرفداری متعصبانه  فرهنگ ایران پیش از اسلام را برشمرده است. او مخالف  کسانی است که فکر می کنند پیش از اسلام ایران مدینه فاضله بوده استو افرادی مثل زنده یادان اخوان ثالث و پورداوود.
به نظرم کتاب خوبی برای خودشناسی است و پرهیز از افراط و تعصب ورزی را به خوبی یادآووری می کند
دوستان من از پوچ گرایی چیزی نمیدونم
ولی خودم بهش برخوردم و الان درگیرشم ینی همه چی برام سواله 
برای چی وقتی قراره بمیری زندگی کنی
چرا ایقد زندگی کمه
در کل به پوچ رسیدم و شرایط خیلی سختی را دارم  
این مشکل بعد شرایط کاری ورشکستگی عشقی  و....برایم اتفاق افتاده
۱۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۱۶ انسان بذر بی نهایت
سلام 
۱۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۲۴ بذر بی نهایت
سلام .در جواب بی هدف بگم اولا متاسفم بابت این اتفاقات.ثانیا شما اگر نگاهت به انسان ،دنیا و هدف آفرینش تغییر کنه دیگه مرگ رو پایان زندگی نمی بینی.انسان فقط این تن نیست که وقتی آن را رها کرد از بین بره ،خدا انسان رو آفرید تا مثل خودش همه چیزش رو به انسان بده ،چطور ممکنه انسان فانی باشه لطفا و خواهشا فکر کنید 
۱۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۴۱ انسان بذر بی نهایت
عزیز شما صرفا براتون سوال پیش آمده و اسمش رو نگذارید پوچ گرایی ،سوال خوبه ،شک خوبه به شرطی که به جواب و یقین برسه .اگر خودتون رو دوست دارید دنبال جواب برید از منابع مطمئنی تا برسید .همه سوالاتتون جواب های زیباو قانع کننده داره .چرا من خلق شدم؟ انسان چه موجودی است؟کارکرد دنیا چیه؟فرشته ها که بودن عبادت می کردن خدا ما رو آفرید که چی بشه ؟برا سر گرمی آفرید یا برا اینکه مخلوقاتش زیاد بشن؟ فکر کنید .

تشکر! 

خسته نباشید 

سلام تفاوت نهیلیسم و ابزوردیسم در چیه ؟؟؟

۰۹ آبان ۰۱ ، ۱۷:۴۷ محمدحسین رضاپور

لطفا واضح صحبت کنید و این‌قدر حاشیه نروید. اینجوری که از نوشته شما پیداست، بیشتر به دنبال عُغده گشایی علیه غرب هستید تا شرح موضوع. 

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی