آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

    زبان -به معنی معروفش- یک نظام فطری نیست بلکه مجموعه قواعدی ست که با آموزش به انسان منتقل می شود. نوزاد ایرانی اگر در انگلستان بزرگ شود قطعاً انگلیسی زبان خواهد شد و این یعنی زبان موروثی نیست.

    حال زبان، این نظام غیر موروثی، طبق چه فرآیندی به انسان آموزش داده می شود؟ نوزاد چگونه تکلّم را فرا می گیرد؟

    اینجا دو حال پیش روی ما ست: یا نوزاد هیچ نظام اوّلیه ای در سر ندارد و صفر تا صد نظام فکر و تکلّمش را از محیط می آموزد، یا اطّلاعات اوّلیه ای هست که نظام و مطالب جدید -از جمله زبان- را به وسیله ی این اطّلاعات می آموزد.

    گمان اول بی شک باطل ست. کافی ست فرض کنید یک نفر از فضا آمده است که هیچ شناختی از هیچ حرکت شما ندارد و هیچ نظامی نیز برای فکر ندارد(ذهنش خالی مطلق است). چگونه می توانید مفهومی را به او بفهمانید؟ کسی که نظامی برا فکر ندارد، محکوم است به فکر نکردن و استنتاج نکردن و لذا محکوم است به نفهمیدن.

    نوزادان می فهمند و می آموزند؛ لذا از همان ابتدا نظامی برای تفکّر دارند. این نظام تفکّر است که امکان یادگیری را برایشان فراهم می کند. نظام تفکّر را اگر مجموعه ی نظام های استقرا، استنتاج، حافظه، تصوّر و ... در نظر بگیریم -که عموماً منظور ما از نظام تفکّر همین است- هنوز بیانمان از اطّلاعات اوّلیه ناقص است.

    به وسیله ی نظام تفکّر، شاید بتوان علوم تجربی(Science) و ریاضیات را آموخت؛ امّا آیا می توان مفهوم کلماتی مانند "محبّت"، "درد" یا "لذّت" را نیز صرفاً با نظام فکری دریافت؟ خیر؛ قطعاً خیر.

    مفاهیمی هستند که هیچ کارشان نمی توان کرد. کسی که مفهوم "نفرت" در وجودش تعریف نشده است، هر قدر هم برایش سخنرانی کنیم نمی توانیم این مفهوم را به او منتقل کنیم. حداکثر کاری که می توانیم انجام دهیم این است که زمینه ها، پی آمدها و نشانه های معمول نفرت را برایش شرح بدهیم؛ همچنین تصوّر کنید کسی را که برایش درد تعریف نشده است. این شخص را نمی توان با آموزش به مفهوم درد آشنا کرد؛ لذا نوزاد محکوم است به طور فطری مفاهیم "محبت"، "نفرت"، "درد"، "لذّت" و ... را بداند.

    تا این نقطه ی بحث مشخّص شد که زبان اگرچه خود فطری نیست، در نظام فطری تفکّر و مفاهیم بدیهی ریشه دارد. اگر کلمه ی لذّت در زبان شکل گرفته است، این نتیجه ی تعالیم محیط انسان نیست؛ بلکه مفهوم لذّت در جان آدمی حضور دارد و هدف از استعمال کلمه ی لذّت اشاره به مفهوم لذّت است. به همین ترتیب تمام کلمات احساسی منشاء و جایگاهشان مشخّص می شود: احساسات معلول کلمات نیستند(نمی توانند باشند) بلکه اصیل و فطریند و کلمات احساسی طرح شده اند تا هریک به یکی از این احساسات اشاره کنند.

    یادتان باشد: سخن گفتن بی هدف نیست. ارزش سخن به انتقال و شفّاف سازی مفهوم است. اگر از سخن مفهوم را بگیریم چیزی باقی نمی ماند و  موضوع بحث اینجاست که آیا  زبان رسالت خود در انتقال مفاهیم را به طور کامل انجام می دهد؟

    تا اینجا نشان داده شد که کلمات احساسی هریک اشاره ای به احساسی هستند و  از آنجا که احساسات فطری و اصیلند، زبان در این مبحث دقیقاً منعکس کننده ی فطرت و حقیقت است.

نظرات  (۴)

زبان اعجاز انسان هست.حضرت محمد میفرمایند که گاهی سخن به مرحله سحر میرسه.محیط که سحر نمیکنه.از طرفی درقران در سوره الرحمن داریم.الرحمن خلق النسان علم البیان.خداوند زبان رو اموخته.در ذات ادمی هست و پدرو مادر راه استفاده ازون رو به ما یاد میدن.حالا حضرت ادم که بی پدر و مادر بوده چجوری آموخته؟پس خداوند آموخته.یاحق.مطلبتون عالی بود

سلام دوست من
ببخشید که در این صفحه حرف نامربوطی میزنم
وقتی وبلاگ شما را دیدم خوشحال شدم و وقتی مطالب زیبا و منطقی و منسجم شما را دیدم خوشحال تر شدم

برای نقد آتئیست ها و اثبات وجود خدا و دفاع از اسلام به کمک نیاز دارم

اگه میشه چند تا سایت و کتاب خوب معرفی کنید
پاسخ:
سلام بزرگوار
خواهش میکنم، شما لطف دارید، امّا بنده کمک چندانی نمیتونم بکنم در اونچه ازم میخواید...
به نظر حقیر، منبع مناسبی برای نقد ساده، به روز و "تر و تمیز" آتئیست ها وجود نداره و به همین دلیل این وبلاگ رو راه انداختم و در حقیقت دارم یک کتاب مینویسم.
پیشنهاد میکنم وبلاگ بنده رو از فهرست دروس اصلی یکی یکی مطالعه بفرمایید...هرچند حاوی نقایصی هست امّا مفیده.
از طرف دیگه توصیه دارم به عنوان کسی که بحث اینترنتی و حضوری زیاد داشته، سراغ بحث نرید و خیلی دل نبندید که این افراد رو هدایت کنید. عموم این ها خودشون رو به خواب زدن. معمولاً جایی بحث ارزش داره که یک نفر رو دارن از راه به در میکنن و ناگهان شما در صحنه حاضر میشید... .
باز هم توصیه نمیکنم بحث رو چون اگر متخصص نباشیم و ادعای تخصص کنیم و شکست بخوریم آبروی تخصص رو بردیم:)
بازم امری هست درخدمتم عزیز
خدا رو شکر تا الان که خوب بودم

بله وبلاگ شما رو که حتما باید خوند

متشکرم
پاسخ:
عزیز دقت داشته باشید مطالب این وبلاگ بعضاً به اندازه ی انتظار شیوا و سلیس نیستند و نیاز به اصلاح و شفاف سازی دارند. در چنین مواردی حتماً توضیح بخواهید تا راهنمایی کنم.

سلام استاد

ببخشید من باید سوالاتمو کجا مطرح کنم؟

آیا میشه از طریق علم خدا را اثبات کرد؟با توجه به اثبات گرایی مادی در علم

آیا اصل عدم قطعیت در کوانتوم در تناقض با برهان علیت و نظم نیست؟

روش بحث و "مچ گیری" با آتئیست ها را توضیح بفرمایید

ممنونم

پاسخ:
سلام بزرگوار
بنده با وجود اعتماد به نفس زیادم لفظ استاد رو برای خودم هنوز مناسب نمیبینم...شاید رفیق کلمه ی مناسب تری باشه...یا هر چیز دیگه ای که حقیر رو در اوج علم در نظر نگیره.
همینجا مکانی هست که سؤالاتتون رو بپرسید و بنده با اشتیاق درخدمتم...اما پیشاپیش بابت تأخیر در پاسخ عذرخواهم چون الآن فصل امتحاناته و بنده هم درگیرم...:-) 
در اسرع وقت پاسخ سؤالات زیبا و مهمّتون رو در وبلاگ می نویسم و خبر نوشتنش رو بهتون ایمیل میکنم.
بسیار متشکّرم از توجّه و لطف شما
خدا پشت و پناهتان

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی