آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

برهان اختیار در اثبات وجود خدا

دوشنبه, ۱ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۵۰ ب.ظ

    برهان اختیار، برهانی ست بسیار ملموس، کوتاه و محکم. در واقع، پیشنهاد می کنم برای تذکّر به وجود خدا برای عموم مردم از این برهان سریع و صریح استفاده کنید.

    برهان اختیار در چهار بند خلاصه می شود:

  1. عوامل یا مختارند یا بی اختیار
  2. عامل مختار وجود دارد
  3. عامل مختار از عامل بی اختیار ایجاد نمی شود
  4. لذا عامل مختار ازلی وجود دارد

    1. عوامل یا مختارند یا بی اختیار

    بدیهی ست که هر عاملی در عمل خود یا اختیار دارد یا ندارد و لذا بی اختیار است.

    2. عامل مختار وجود دارد

    بدیهی ست که هرکسی از اختیار خود آگاه است. این که مسؤولیت کارهای من بر عهده ی من است، این که من خود را به دلیل کوتاهی هایم سرزنش می کنم، یعنی می دانم کوتاهی کردن یا نکردن در دست من است... یعنی من اختیار دارم. لذا حداقل یک عامل مختار وجود دارد:من.

    3. عامل مختار از عامل بی اختیار ایجاد نمی شود

    بی اختیاری در برابر اختیار، مانند فقر در برابر غنا ست. عامل بی اختیار نمی تواند عمل مختارانه انجام دهد؛ حال که خود ناتوان است، اثر آن نیز توانی بیشتر از خود ندارد و الزاماً بی اختیار است.

    عامل بی اختیار اثری بی اختیار دارد. عامل مختار، مختار است نه بی اختیار. لذا عامل مختار از عامل بی اختیار ایجاد نمی شود.

    4. لذا عامل مختار ازلی وجود دارد

    از آنجا که منشاء عامل  مختار، عامل بی اختیار نیست، باید از ابتدای وجود(ازل)، عاملی مختار وجود داشته باشد که عوامل مختار را او ایجاد کرده است. این عامل مختار ازلی خدا ست.


    شرحی برای ملموس تر کردن برهان اختیار:

    من می دانم که موجودی مختار هستم. از طرفی می دانم قوانین فیزیک همگی فاقد اختیارند و نتیجه ی این قوانین، احکامی ست فاقد اختیار. اگر همه چیز تنها تحت اثر قوانین فیزیک باشد، نتایج همه جبری هستند و اختیاری در کار نیست. از آنجا که من موجودی مختار هستم، لازم می آید موجودی مختار و ورای قوانین فیزیک وجود داشته باشد که به من و دیگر موجودات مختار اختیار بخشیده است. این موجود حاصل از قوانین فیزیک و جبری نیست، و اولین موجود مختار است، لذا نمی تواند به هیچ طریقی ایجاد شده  باشد(نه به وسیله ی موجود مجبور و نه به وسیله ی موجود مختار) لذا ازلی ست.


    دقت داشته باشید: این برهان وجود خداوند ازلی و مختار و بالطبع صاحب درک و فهم را اثبات می کند؛ ولی قدرت بی نهایت خداوند و یکتایی او را اثبات نمی کند.

فهرست دروس | درس بعدی>> برهان نظم(1)

۹۳/۱۰/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
ایمان علیخانی بجستانی

اثبات وجود خدا

برهان اختیار

نظرات  (۲)

دمتون گرم

*چرا!اتفاقا یگانگی و قدرت مطلق هم با این برهان اثبات میشه و محدوده ی برهان بازتره!

تبیین یگانگی:

دو موجودی که مختار باشند،ازلی باشند و ویژگی های خدارا داشته باشند،دیگر چه تفاوتی باهم دارند؟!

تبیین صفت "قادر مطلق"

۱)وجود موجود ازلی مختار اثبات شد.حال،این موجود نسبت به هراتفاقی در جهان یا آگاه است یا نیست،اگر نباشد که غلط است؛پس آگاه هست

حال یا میداند و میتواند یا میداند و نمیتواند.اگر نمیتواند پس مختار نیست!

لذا سبحان و پاک است خدایی که وجود مطلق است و قادر است و عالم و مهربان

یاعلی(ع)

خدا وکیلی از این بی منطق تر نمیشد چیزی رو اثباط کرد.

ما مختاریم و فرزندان مختار به وجود میاریم درست

ولی چرا باید ما مختار ازلی باشیم؟؟؟؟؟

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی