آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

تسلسل چیست؟

پنجشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۶:۵۳ ب.ظ

    منظور از تسلسل در فلسفه، سلسله ای از علّت و معلول است که تا بی نهایت ادامه داشته باشد؛ به این ترتیب که A علّتی داشته باشد به نام B و B علّتی داشته باشد به نام C ... و این سلسله هیچ گاه پایان نیابد.

    تسلسل هیچ شروعی برای زنجیره ی اتفاقات (ایجاد A از B و B از C و ...) قایل نمی شود. از طرفی، اگر شروعی نباشد، اتّفاقی نمی افتد؛ لذا تسلسل باطل است.


    نوع دیگری نیز از تسلسل هست که عموماً مد نظر نیست و آن تا بی نهایت ادامه داشتن معلول های یک علّت است. این تسلسل از آنجا که قایل به شروع است، باطل نیست؛ و آنچه به تسلسل معروف است این نیست.

۹۳/۱۱/۰۲ موافقین ۱ مخالفین ۰
ایمان علیخانی بجستانی

تسلسل

تسلسل باطل است

تعاریف اصطلاحات

نظرات  (۳)

سلام. هیچ اثبات درستی برای رد تسلسل ارائه نشده:
https://sites.google.com/site/cppbuilder2006/regress
پاسخ:
لینک شما رو مطالعه کردم
متأسفانه  هیچ برهانی ندیدم...فقط انکار بود به روشی نامعلوم
از مخاطبان گرامی و خود شما استدعا دارم اگر کوچک ترین منطقی در لینکی که گذاشتید پیدا کردند بنده رو خبر کنند و این منطق رو شرح بدن
:/

قضیه تسلسل مثل قضیه مرغ و تخم مرغ هست. نیازی به اثبات توسط جمله های پیچیده فلسفی نیست. فقط کافیه درک کنیم جهان ما بینهایت است و بینهایت یعنی نه آغازی دارد و نه پایانی، درست مثل اعداد، هیچ عددی نیست که بزرگترین عدد باشه، هیچ عددی هم کمترین عدد نمیشه چون هر عددی بگی بینهایت بزرگتر ازون هست و بینهایت کوچوکتر. هر زمانی هم بینهایت بعدتر و بینهایت قبل تر داره و بدون آغاز و آغازگرهست. هر جسمی هم بینهایت کوچکتر و بینهایت بزرگتر دارد. البته این فقط یک نظر فلسفی هست که میتونه درست یا غلط باشه و اگر نظری مخالف دارید خوشحال میشم بشنوم🥰

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی