آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

استقرا

شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳، ۰۱:۱۳ ب.ظ

    هرگاه در مجموعه ای خاصیتی را مشاهده کنیم و این گونه نتیجه بگیریم که این خاصیت در جایی خارج از این مجموعه احتمالاً صادق است، به این روش نتیجه گری استقرا می گویند.

    مثال: کسانی که من تا به حال دیده ام دستانشان پنج انگشت دارد، لذا احتمالاً کسانی که ندیده ام نیز دستانشان پنج انگشت دارد؛ یا به صورت خاص، به احتمال زیاد اولین غریبه ای که خواهم دید، دستانش پنج انگشت دارد.

    به بیان عام تر: هرگاه در مجموعه ای خاصیتی را برقرار بیابیم و نتیجه بگیریم که در جایی خارج از این مجموعه، احتمال برقراری این خاصیت از دیگر خاصیت های رقیبش بیشتر است، به این روش نتیجه گیری استقرا می گویند.

    مثال: کسانی که من تا به حال دیده ام دستانشان پنج انگشت دارد، لذا احتمال این که دستان دیگران پنج انگشتی باشد بیشتر از چهار، شش یا هر عدد دیگری است.

۹۳/۱۰/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
ایمان علیخانی بجستانی

استقرا

تعاریف اصطلاحات

نظرات  (۳)

سلام

خداقوت

این استقرا همون اسقرای احتمال و ریاضی گسسته است؟

پاسخ:
سلام
متشکرم
دقیقاً!
این استقرا پایه ی تمام علوم تجربی ست. باید دقت داشت که روش استقرایی با "اصل استقرا" کاملاً متفاوته و نباید اشتباه گرفته بشه.
۲۲ دی ۹۳ ، ۲۳:۱۷ هاتف آل مجم
سلام علیکم برادر.
این که فرمودید مطالب جذاب بوده، نظر لطف شماست. خوشحال شدم که اولین کسی که برایم نظر گذاشته است کسی است که می کوشد در راه عقاید حقه قدم راست بردارد. اما...
این که من اهل فلسفه باشم، چندان انسان اهلی نیستم ولیکن فلسفه را دوست می دارم. بیشترین انسم با کتابهای شهید مطهری بوده است و شهید آوینی و دکتر داوری ... تازه تازه شروع کرده ام به طور تخصصی خواندن که بالطبع منطق سرآغاز کارم شده است. و چندان در مطالب فلسفی دستی ندارم که بخواهم نظری بدهم ولیکن شروع می کنم - ان شاء الله- از آغاز وبلاگتان را خواندم. کم کم هر چقدر چیزی فهمیدم می نویسم و می گویم.
دعا می کنم که شما و خودم ثابت قدم باشیم. خداوند نگهدار روح و اندیشه ی شما باشد.
یا حق.
پاسخ:
علیکم السلام
لطف بسیار دارید...منتظر نقدها و پیشنهادهای شما هستم
خدا پشت و پناهتون
۰۴ آبان ۹۵ ، ۰۹:۴۸ عبدالله مرادی
درود بر شما . مسایل را بسیار ب زبان ساده بیان کرده اید. آفرین

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی