آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

تربیت اجتماع(2)

سه شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۱۲ ب.ظ

   القای مفهوم می تواند به سه روش صورت بگیرد:

    1. اثبات عقلانی

    2. برانگیختن احساسات

    3. قبح شکنی و ایجاد عادت

 

    قبح شکنی و ایجاد عادت عبارت است از یک تغییر ملایم و مداوم در محیط که تدریجاً در ذهن افراد رسوخ کرده و هنجارهای اجتماعی را در خود حل می کند. تبدیل تدریجی پوشش کامل غالب خانم ها به مانتوی چسبان و ساپورت از ابتدای انقلاب تاکنون نمونه ی برجسته ی این نوع اثرگذاری ست.

    تغییر هنجارها به سبک ایجاد عادت روشی ست نامحسوس، بسیار کند و هزینه بر (در ابتدای راه اندازی هزینه بر)؛ و در عین حال با دامنه ی اثرگذاری بسیار بالا. در این روش می توان قبیح ترین و ضد فطرت ترین رفتارها را نیز با صرف هزینه و زمان کافی به عنوان هنجار، حاکم کرد.

    این روش قابلیت اجرای فردی ندارد و عملاً در حوزه ی حکومتی و رسانه های جمعی تعریف می شود.

 

    برانگیختن احساسات، عبارت است از اثر گذاری در مخاطب به گونه ای که در او هیجانی همسو با خواست ما ایجاد شود. این روش از دیرباز مورد توجّه عموم بوده است و هیچ گاه جایگاه خود را به عنوان یک روش کارآمد و قوی از دست نداده است. از فن خطابه و سخنوری تا موسیقی و کلیپ، همه در همین حوزه ی برانگیختن احساسات تعریف می شوند.

    این روش، اثری شدید و ناگهانی دارد: یک کلیپ می تواند اشک بسیاری را جاری کند؛ و پس از دیدن یک فیلم سینمایی رزمی، احتمال ایجاد زد و خورد بین بینندگان فیلم شدیداً بالا می رود. اثری که در این روش برای مخاطب به تصویر کشیده می شود هرقدر دلخراش تر و هیجانی تر باشد، بیشتر در ذهن او حک شده و تا مدّت ها مرور می شود. این روش، در راستای مغایر ارزش ها و نیازهای انسانی چندان ثمربخش نیست؛ چرا که مضمون سخن باید هیجان انگیز باشد تا اثر بگذارد؛ و مضامین مغایر ارزش ها و نیازهای انسانی عموماً هیجان انگیز نیستند.

    دامنه ی اجرای این روش، محدود به حکومت نیست؛ بلکه به دلیل اثرگذاری ناگهانی و شدیدش می تواند با اجرای تنها یک نفر منجر به تشکیل شورشی بزرگ شود.

 

    اثبات عقلانی، عبارت است از محکوم کردن عقل مخاطب به پذیرش یک ادعا. این روش، از آنجا که مبتنی بر عقل است، شریف ترین روش اثرگذاری ست و انسان ها در عموم اثرگذاری های خود ادعای استفاده از این روش را دارند. وقتی سخن از "منطقی بحث کردن" به میان می آید یا "بحث را احساسی نکردن"، منظور همین اثبات عقلانی ست.

    این روش نیز اثری قوی و ناگهانی دارد؛ امّا نه به اندازه ی روش قبل. چرا؟ زیرا جایگاه عقل در صدر زندگی انسان ها نیست؛ بلکه "اکثرالناس لایعقلون". "ارأیت من اتخذ الهه هواه" از صدر نشینی هوا و هوس سخن می گوید و آنچه در اقلب اکثر انسان ها عامل محرّک است، تمایلات و احساسات است نه فرمان عقل؛ لذا اگر مستقیماً بر احساس و تمایل اثر گذاشته شود، قطعاً واکنش شخص سریعتر و شدیدتر خواهد بود.

    عقل برای عموم انسان ها حکم یک مشاور ضعیف را دارد و لذا رأی عقل بیش از آن که یک حکم لازم الاجرا باشد یا حداقل شکل دهنده ی تدریجی احساس باشد، رأی عقل تصدیقی ست برای رفتار احساسی و هوس مدارانه ی فرد (اگر رأی عقل در راستای احساس فرد بود، فرد بر عمل مصمم تر می شود؛ و اگر رأی عقل خلاف احساس فرد بود، فرد نسبت به آن بی اعتنایی می کند!)

    بر اساس مطالب فوق مشخّص می شود که چرا پیامبران خدا مانند فیلسوفان عمل نکردند و مباحث عقلی و احساسی را همزمان طرح کردند: جان مایه ی کلام پیامبران عقل بود؛ امّا کلام های احساسی شان نیز آمد تا به عقل در تغییر دادن احساس مخاطب کمک کند.

   

نظرات  (۰)

نظر شما، اولین نظر این پست خواهد بود

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی