آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

شرحی بر برهان استقرا در اثبات وجود خدا

جمعه, ۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۱۰ ق.ظ

    برهان استقرا برهانی ست بسیار ابتدایی که برای نگرش ما نسبت به خالق جهان یک حدس اولیّه ایجاد می کند. انسان تجربه گرا به استقرا معتقد است و آنچه را تجربه نکرده است به وسیله ی آنچه تجربه کرده است حدس می زند. از طرفی تنها عاملی که انسان درک می کند، خود انسان است. لذا تجربه گرا محکوم است فرض کند عامل ایجاد کننده ی اثرات  محیط انسان، خود عاملی ست شبیه به انسان.

    دقّت داشته باشید برهان استقرا برهانی نیست که ما را به قطعیت برساند؛ بلکه تنها به ما می گوید معقول ترین حدس اولیه برای خواص خالق جهان چیست.

    در برهان استقرا ذکر شد که انسان جز خودش هیچ عاملی را مشاهده نمی کند. ما می فهمیم که در محیط اطراف ما پدیده های بسیاری حضور دارند؛ امّا عامل این پدیده ها برای ما قابل مشاهده نیست: ما تنها پدیده ها را مشاهده می کنیم نه عاملشان را.

    به عنوان مثال فرض کنید در یک رؤیا قرار دارید. خواب می بینید نشسته اید و غذا می خورید. شما غذا را می بینید؛ امّا عامل وجود غذا(عامل وجود خواب) را نمی بینید. شما در خواب گمان می کنید که دری هست و دیواری هست و زمینی و سقفی و غذایی و ... تمام این ها اشتباه است: این ها همه ایجاد شده توسط عاملی هستند که خواب را برایتان ایجاد کرده و در حقیقت آثار آن عامل هستند و به خودی خود هیچ موجودیتی ندارند. ممکن است یک عامل آن ها را ایجاد کرده باشد یا صد عامل...این عامل یا عوامل را نمی توانید مشاهده کنید. شما تنها می توانید یک عامل را مشاهده کنید و آن خودتان هستید.

    در ادامه اثبات شد که محیط هست. یعنی جهان پیرامون ما عاملی غیر از ما دارد که بر ما اثر می گذارد. حال باید چه گمانی به این عامل داشته باشیم؟

    طبق استقرا -که تمام انسان ها بر ان متّفقند- باید برای این عامل خواصی شبیه به عامل شناخته شده ی دیگر در نظر بگیریم. تنها عاملی که می شناسیم نیز خودمان هستیم؛ لذا هر خاصیتی از خودمان که ممانعت عقلی نداشته باشد به این عامل محیطی نسبت می دهیم.

    من مختارم، لذا عامل ایجاد محیط من نیز احتمالاً مختار است. اثبات شد بدن من جزو من نیست و من فاقد جسم هستم؛ لذا احتمالاً عامل محیط من نیز فاقد جسم است. من شعور دارم لذا او نیز احتمالاً شعور دارد... .

    لذا طبق استقرا، اعتقاد به وجود خدای مختار و صاحب شعور معقول تر است از اعتقاد به عدم وجود آن.

نظرات  (۲)

۲۹ مرداد ۹۶ ، ۰۹:۳۲ کنت دراکولا
البته نمیشه همه ی صفات رو به خدا چسبوند.
من محدود به مکان وزمانم... ایا خدا نیز هم؟
میتونید بیشتر توضیح بدید؟؟؟
خصوصی توی وبم بگید خیلی خوشحال میشم:)
پاسخ:
درسته
در ادامه با توفیق خدا به این مقوله خواهیم پرداخت...این که ملاک شباهت و تفاوت انسان و خدا چیست باید تشریح بشه.
۰۹ تیر ۰۲ ، ۱۶:۵۷ خوش خیال !

یک مشت اراجیف و تخیلات و داستانسرایی برای خواب کردن و سرکار گذاشتن انسانها و سوار بر مغز و دوش آنها برای کسب قدرت و کسب ثروت و دیکتاتوری

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی