آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

مرز من و محیط من چیست؟(1) - شاخص من از محیط

چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۴۳ ق.ظ

    آیا ناخن من جزو من است یا محیط من؟ دست و پایم چطور؟ سرم چطور؟ کدام اجزای بدن من جزو من محسوب می شوند؟

    این سؤال دست کم می تواند به دو شکل پاسخ داده شود:

    1. تحلیل شاخص مجزّا کننده ی من از محیط

    2. نفی وجود هرگونه جزء برای من(بر اساس اختیار و ادراک)

    

    در این دو درس به روش اول و در درس های بعد به روش دوم می پردازیم ان شاءالله

   

    آیا ناخن من جزو من است؟

    برای پاسخ به این سؤال مفید است که "جزو من" را تشریح کنیم. ابزار من الزاماً جزو من نیست؛ مثلاً گوشی من جزو من نیست. آنچه می بینم جزو من نیست؛ مثلاً مانیتور جزو من نیست. آنچه لمس می کنم نیز جزو من نیست. صفحه کلید جزو من نیست.

    این ها مثال هایی بود برای آماده سازی ذهن؛ حال دقّت کنید: من هستم و محیط هست. من آن چیزی هستم که درک می کندو تصمیم می گیرد؛ لذا بین من و محیط من اطّلاعات حضور دارند؛ اطلاعاتی که از محیط به من می رسند(درک). آنچه من مشاهده می کنم صرفاً یک سری اطلاعات است و مانعی نیست اگر این اطلاعات از هر نوعی باشد(تصویر باشد، صدا باشد، بو باشد، لمس باشد، درد باشد...) و از آنجا که اطّلاعات از محیط به من می رسند، چه بسا نمایانگر محیطند نه نمایانگر من. اطّلاعات از محیط به من می رسند و لذا اطّلاع یافتن از چیزی -به هر طریق- مدرک نیست برای این که آن چیز جزو من باشد.

    طبق این استدلال، اثبات شد دلیلی نیست که ناخن من، دست من، یا حتّی سر من جزو من باشد. تمام اجزایی که برای من تصوّر می کرده ایم از طریق دریافت اطّلاعات بوده و از آنجا که طریق نفی شد، تصوّر هیچ جزئی برای من قابل دفاع نیست.

فهرست دروس | درس بعدی>> مرز من و محیط(2)

    

۹۴/۰۳/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
ایمان علیخانی بجستانی

تجرّد نفس

محیط

مرز انسان و محیط

نظرات  (۰)

نظر شما، اولین نظر این پست خواهد بود

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی