آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

برهان استقرا در اثبات وجود خدا

جمعه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۴، ۰۶:۵۳ ب.ظ

    تجربه گرایی که مادر عموم جنبش های کلان فلسفی غرب است، همانطور که پیشتر ذکر شد(کلیک کنید) قائل به اصالت تجربه است. یعنی می خواهد همه چیز را به وسیله ی تجربه درک کند و بر پایه ی تجربه تمامی علوم را به دست بیاورد.

    علم(دانش) به معنی مجموعه ای از مفاهیم است که با واقعیت منطبقند. حال کسی که می خواهد با تجربه علم کسب کند، محکوم است که بین تجربیات خود و واقعیت رابطه ای قائل شود. همینجاست که استقرا ظاهر می شود:

    تمامی کسانی که علم تجربی را معتبر می شمارند(عملاً تمام انسان ها) به گونه ای به حقّانیت استقرا معتقدند. تمام این افراد معتقدند که با مشاهده ی صدق یک گزاره بر یک موضوع، احتمال صدق آن بر دیگر موضوعات مشاهده نشده به مقداری قابل توجه افزایش می یابد.

     بسیار خوب، صدق استقرا با تعریف فوق-که برای همگان واضح است- پایه ی اول استدلال ماست.

    مثال1: کسی که تا به حال هیچ پرنده ای را ندیده است، هیچ نظری درباره ی رنگ پرندگان ندارد. کافی ست این شخص یک زاغ را مشاهده کند: حال به نظر او محتمل ترین رنگ برای پرنده ی بعدی که خواهد دید، سیاه است.

    مثال2: از کوهی سنگی به رنگ زرد تیره برایمان می آورند. حال اگر از ما بپرسند گمان می کنی رنگ سنگ بعدی چه خواهد بود؟ پاسخ ما قطعاً زرد تیره خواهد بود.


    هیچ عاملی جز خود انسان برای انسان قابل مشاهده نیست.

    همانطور که پیش از این نشان داده شد(کلیک کنید)، قوانین علمی توصیف اتفاقات جهان هستند نه علّت شان. انسان تنها اتّفاقات را می بیند نه علّتشان را. ما آتش را می بینیم و به همراه آن گرما را مشاهده می کنیم؛ ولی به قول هیوم علّیت را نمی بینیم. آتش با گرما همراه است، امّا نمی توان گفت آتش ایجاد کننده ی گرما ست. می توان طبق استقرا گفت هرکجا آتش هست، گرما هست...همین و نه بیشتر.

    از طرفی، ما وجود خودمان را درک می کنیم: می دانیم که مختاریم و عمل انجام می دهیم؛ لذا عامل مختار محسوب می شویم.

    انسان عامل مختار است و از آنجا که تنها عامل شناخته شده است، طبق استقرا، عامل ایجاد جهان نیز محکوم است مختار پنداشته شود نه جبری.

    ان شاء الله در ادامه به ظرایف و جزئیات این برهان خواهیم پرداخت...منتظر باشید.

فهرست دروس | درس بعدی>> اثبات وجود محیط

۹۴/۰۱/۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

نظر شما، اولین نظر این پست خواهد بود

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی