آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

اثبات وجود محیط(آیا زندگی خیال پردازی من است؟)

شنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۳۶ ب.ظ

    پیش از پرداختن به جزئیات برهان استقرا، لازم است به من، محیط من، و ارتباط من و محیط من بپردازیم.

    کسی به وجود خود شکّی ندارد و اگر داشت، می توان او را کتک زد تا به یقین برسد؛ لذا اوّلین گام برای ما، نشان دادن وجود محیط است.

    من هستم؛ آیا محیطی نیز برای من هست؟ آیا موجودی غیر از من هست که بر من اثر می گذارد؟ یا همه چیز صرفاً تخیلات من است که خود ساخته و پرداخته ام؟

    پاسخ این پرسش با یک تناقض منطقی و از طریق برهان خلف معلوم می شود:

    بیایید فرض کنیم که من هستم و سوای من هیچ چیز نیست. آنچه می بینم، می شنوم و درک می کنم، تصوّرات من است و ساخته و پرداخته ی من. همچنین، من مختار مطلقم؛ یعنی هیچ چیز بر من اثر گذار نیست-چون سوای من چیزی نیست که بخواهد اثری داشته باشد- و هیچ چیز نیست که مرا محدود کند. هر چه بر من می گذرد تصّورات من است و همه ی این ها می شود عمل من. من به عنوان یک مختار، هرچه بخواهم می کنم.... آیا می شود من خلاف خواست خود عمل کنم؟ قطعاً نمی توانم آنچه را نمی خواهم، بخواهم! پس درد و رنجی که بر من می گذرد چیست؟؟؟

    اگر من بودم و محیط نبود، هیچ جبری بر من نبود و من با خود همان می کردم که می خواستم و دردی نبود. حال که درد هست، یعنی عملی بر من رخ می دهد که من نمی خواهم. لذا موجودی هست غیر از من که بر من اثر می گذارد-اثری جز خواست من-. لذا محیط هست و محیط من غیر من است.

فهرست دروس | درس بعدی>> مرز من و محیط(1)

۹۴/۰۲/۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
ایمان علیخانی بجستانی

نظرات  (۳)

عالی بود.چه استدلالی بی نقصی.اقایون فراماسون دقیقن همین عقیده رو دارن.منشا اومانیسم.فیلم ماتریکس همینه.اگر قاشقی که دست منه رو من که خالقش هستم در ذهن خودم در دنیای واقعی قاشق کج خواهد شد!

با سلام

آیا نمیتوان تصور کرد که نیرویی شر باز هم در ذهن وجودد دارد و حوادث ناخواستنی را رقم می زند؟

پاسخ:
سلام بزرگوار
فضای ذهن با "من" اشخاص متفاوت است. مفهوم من یک مفهوم یکپارچه است: من دقیقاً همان چیزی ست که عواطف را درک می کند؛ امّا ذهن فضایی ست مرکّب از اطّلاعات و عواطف گوناگون که هر لحظه به "من" عرضه می شوند و "من" آن ها را درک می کند. حال اگر نیروی شرّی ذهن را آشفت، می تواند "من" را آزار بدهد و خلاف خواست "من" عمل کند. نکته اینجاست که این نیرو به دلیل مخالفتش با من، چیزی غیر از من است. بدیهی ست که چیزی نمی تواند با خواست خودش مخالف باشد و اگر ذهنیات من مرا آزار می دهد به این دلیل است که از کنترل من خارج است و این خاج از کنترل بودن یعنی من تنها نیستم.
ممنون از پاسختان.
البته در این صورت می توان نتیجه گرفت که نیروی مخالف باعث ایجاد دو تا "من" در یک فرد می شود که از نظر عقلی مردود است. مگر اینکه بگوییم "من" خواسته ادای یک "من" دیگر را درآورد تا از طریق برخی رنج ها و مصائب که بعضا سنت خداوند است رشد کند. همانگونه که خداوند در بعضی مصائب باعث رشد انسان می شود که البته با افزایش علم و درک جدید هم می توان رشد کرد که باز چیزی خارج از ذهن ثابت می شود. و البته اگر شق اول یعنی رنج برای رشد را قبول کنیم باز هم اگر خداباور باشیم، آن مصلحت خداوند دارای عقل کل برای انسان است و عقلا پذیرفته نیست که انسانی که بر محیط اطراف خود و اثبات آن شک دارد، بتواند برای خود نسخه رشد بپیچد. 
پاسخ:
ممنون از پیگیری شما بزرگوار
یک لطفی میکنید ایمیلتون رو هم بذارید تا در صورت نیاز بهتون میل بزنم؟
اما در خصوص کلام شما، چرا وجود دو من در یک جسم از نظر عقلی مردود باشه؟ دوقلوهای به هم چسبیده در جسم مشترکند...
از طرف دیگه، اگر بگیم من ادای دو من رو در بیارم، اون وقت رفتارم مثل تئاتر بازی کردن میشه و واقعاً احساس نارضایتی ندارم بلکه ادای ناراضی بودن در میارم...آخه هرچند ادای دو من رو دربیارم در حقیقت یک من هستم و عملم هرچی باشه طبق خواستمه و لذا بین آرزوم و اونچه رخ می ده هیچ فاصله ای نیست...

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی