آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

    به فصل دوم؛ فصلی مهم، عمیق و سنگین؛ به فصل اثبات وجود خدا خوش آمدید. امیدوارم تا به اینجا را با دقت مطالعه کرده باشید تا بتوانید این راه سخت و البته فوق العاده شیرین را با لذّت و اشتیاق طی کنید.

----------------------------------

    وجود خدا یک امر بدیهی ست. یعنی به صورت شهودی(بدون استفاده از هیچ ابزار یا استدلال) انسان از وجود خدا آگاه است؛ اما همانطور که ذکر شد، بدیهی بودن به معنی اثبات ناپذیر بودن نیست. اما چگونه یک امر بدیهی می تواند به اثبات نیاز پیدا کند؟

    خداوند ذهن انسان را تلقین پذیر و تمرکز پذیر آفریده است. معمول است که با دیدن کسی "دردهایمان را فراموش کنیم". این به چه معنی ست؟ به معنی محدود بودن قدرت توجه انسان است. اگر به هر چیزی توجه کنی، توجهت نسبت به دیگری کم می شود. اگر این اتفاق به صورت مبالغه آمیز و مکرّر رخ دهد، باعث فراموشی یا شک می شود.

    حال به سبک زندگی مان توجه کنید: در تمام طول روز، توجه ما معطوف به مادیات است. هیجانات ما-که اثر یک لحظه هیجان از ساعت ها توجه بیشتر است- تقریباً همه شان درباره ی مادیات هستند. معلوم است چه می شود: عموم معنویاتی که بدیهی بودند، یا مشکوک می شوند؛ یا به کلی فراموش می شوند.

    نمازهای بی توجه و بی هیجان ما کار چندانی از پیش نمی برند؛ نمی توانند بدیهیات معنوی را در دلمان بیدار نگهدارند...همین قدر معنویتی هم که در کشور ما هست، به برکت عزاداری هاست که بار هیجانی دارند و انسانیت را در دل هایمان زنده می کنند...به برکت محرم و صفر است. همین است که امام فرمودند محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است.

فهرست دروس | درس بعدی>>  وجود خدا: بدیهی نیازمند اثبات(2)

۹۳/۰۹/۰۹ موافقین ۱ مخالفین ۰
ایمان علیخانی بجستانی

بدیهی

تلقین

شک

نظرات  (۴)

با سلام
نسبت به اینکه در محرم و صفر معنویات بالا می رود کاملا مخالف هستم چون خود این به اصطلاح بدهیات معنوی هستند که باعث فراموش شدن به خدا می شوند
پاسخ:
سلام محمد جان
متوجه مفهوم جمله تون نشدم...لطفا توضیح بدین
سلام
چگونه ما یک عمل یا رفتار انسانی  را از لحاظ" نتیجه"  (مثبت,منفی ویا خنثی)ارزیابی میکنیم؟ مثال:بعضی از قوانین که توسط نهاد های دولتی  تصویب می شود بطور آزمایشی اجرا می شوند.
در مورد سوال اولم: (نسبت به اینکه در محرم و صفر معنویات بالا می رود کاملا مخالف هستم چون خود این به اصطلاح بدهیات معنوی هستند که باعث کمرنگ شدن یاد خدا می شوند) این صحیح می باشد
با تشکر


پاسخ:
سلام محمد جان
ما قبل از عمل، قصد و هدف داریم. هرگاه عمل ما ما را به قصد و هدف ما نزدیک کرد، نتیجه اش مثبت ازیابی می شود. ارزیابی حاصل از مقایسه ی نتیجه ی عمل با هدف عمل است.
محرم و صفر، تجدید پیمان شیعیان با امام حسین(ع) و به تبع آن، هنگام توجّهشان به اسوه های بزرگ انسانیت است.
اگرچه حق محرّم و صفر ادا نشده و مردم سطحی نگری می کنند، همین مقدار توجّه کم و سطحی هم به نسبت بی توجهی عادی مردم بسیار زیاد است.

منظورتون از کمرنگ شدن یاد خدا، توسّل منحرفانه ست؟
با سلام
از اینکه با حوصله جواب سوالات را می نویسید سپاسگزارم
نمی خواهم وارد بحث های مذهبی بشم .که حتی روشن فکر ترین افراد نیز باز تعصب یا بهتر بگم ترس دارند.
می خوام صادقانه بگم: ته دلم به خدا یا بهتر بگم از لحاظ عقلی به خدا اعتقاد دارم ولی می خوام به یقین برسم برای اینکار یه اشتباه کردم شروع کردم کتاب های در رد خدا را خواندم با خودم گفتم بعد از اینکه تمام ایرادات را بدانم سعی در بر طرف کردن آنها خواهم کرد و به یقین خواهم رسید حالا از شما راهنمای می خواهم که از این دوگانگی بیرون بیام لطفا کتاب های در رابطه با اثبات وجود خدا ترجیحا با نویسندگان خارجی  را معرفی کنید
ممنون   از سایت خوبتون
پاسخ:
سلام محمد جان
بنده هم دلیل ورودم به فلسفه تقریباّ همین اتفاق بود: دغدغه ی اثبات وجود خدا بدون سنبل کردن و سرسری پذیرفتن. اتفاقاّ مطالعاتم عمدتاّ متمرکز بر فلسفه ی غرب بوده و گمان می کنم بتونم شخصاّ شما رو کمک کنم.
بنده هنوز فرصت نکردم فصل توحید رو تموم کنم؛ وگرنه میگفتم همین فصلو بخونید.
متأسفانه کتابی نمیشناسم که به دردتون بخوره...پیشنهاد میکنم فعلاّ همین اثبات های جمع بندی نشده ی منو بخونید و سوالاتونو درباره ش بپرسید...یا از طریق ایمیل با هم مباحثه داشته باشیم.

واقعا وجود خدا بدیهی است؟؟؟ چند فیلسوف در دنیا به خدا معتقدند؟؟؟
پاسخ:
طوری استفهام انکاری کردید که گویی احدی از فلاسفه به خدا معتقد نیستند حال اون که فلاسفه ی مشهوری چون دکارت، بارکلی، کانت و ... در غرب و تقریباً تمام فلاسفه ی خاورمیانه به وجود خدا معتقدند. همچنین در مشرق نیز اگر چه با نام و تعبیر دیگر، اعتقاد به خدا فراگیر است زیرا به نیرویی معتقدند که همه جا حاضر است و همه چیز به دست اوست و خیر مطلق است و رشد ما در حرکت به سوی اوست.

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی