آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

پایان فصل اول(معرفت شناسی) و جمع بندی آن

يكشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۲۵ ق.ظ

    معرفت شناسی(شناخت فرآیند شناخت) زیربنای فلسفه است. عزیزان این بحث را به خوبی فرابگیرید و عمیقاً درک کنید که اگر در آن مشکلی داشته باشید، حتماً خود را در مباحث بعدی نشان خواهد داد و خدای نکرده از درک صحیح فلسفه باز می مانید. خواهشاً اگر در هریک از جزئیات این بحث شکّی دارید، بیان کنید و بپرسید؛ متزلزل از کنارش عبور نکنید. ارزش نتایج فلسفی به قطعیتشان است و اگر کسی معرفت شناسیش متزلزل باشد فلسفه اش از قطعیت برخوردار نخواهد بود. در زیر، برای تثبیت مطالب چکیده ی فصل را ذکر می کنم:

درس اول: فلسفه نظام انسجام و سامان یافته ی تعقل و نتیجه گیری ست. لذا برای بهینه انجام شدن هر شناختی که با عقل انجام می شود ضروری ست.

دروس دوم و سوم: نهیلیسم(پوچ گرایی) مکتبی ست که در اعتراض به ضعف انسان در شناخت ایجاد شده است. این مکتب با تکیه بر ضعف انسان در شناخت برخی مطالب، به کلی شناخت را منتفی می داند و تمامی اعتقادات را "پوچ" می شمارد.

درس چهارم: نهیلیسم ادعا می کند هیچ چیز را قبول ندارد؛ ولی نمی تواند از پذیرش برخی اعتقادات فرار کند. مثلاً هر پوچ گرایی الزاماً به سیرکنندگی غذا اعتقاد دارد؛ وگرنه غذا نمی خورد. لذا نهیلیسم خود متناقض است و ادعاهایش گزاف است.

درس پنجم: حال که هیچ کس نمی تواند یک سری اعتقادات را انکار کند، باید به این اعتقادات (فطرت) توجه کرد و با آن ها همه جا به نتیجه گیری پرداخت. نمی توان کاربرد اعتقادات را به دلخواه محدود کرد.

درس ششم: تمام مکاتب فلسفی منکر فطرت، در حقیقت به فطرت معتقدند؛ اما از سر سهل انگاری و به صورت سلیقه ای روی برخی گزاره های فطری تأکید کرده و بقیه را تضعیف کرده اند.

درس هفتم: این که انسان فطرتش را نمی تواند تحلیل کند دلیل بر ضعف انسان در شناخت جهان نیست؛ بلکه دلیل بر ضعف انسان در شناخت خود است. هدف فلسفه از بحث فطرت معمولاً بدیهیات(گزاره های فطری که قطعی هستند) است. معمولاً نیازی به تفکیک بدیهیات از قطعیات نیست. همین که گزاره ای به اندازه ی کافی ساده شد که نفی آن را وجدان نمی پذیرد، می توان از آن به عنوان گزاره ی قطعی استفاده کرد.

فهرست دروس | درس بعدی>>  وجود خدا: بدیهی نیازمند اثبات(1)
۹۳/۰۹/۰۹ موافقین ۱ مخالفین ۰
ایمان علیخانی بجستانی

فطرت

نظرات  (۱)

سلام 
وقت بخیر
یک مسئله ای همیشه ذهن حقیر را به خود مشغول میکند:
وقتی که ما داریم تحقیق میکنیم که آیا ابزار های شناختی ما درست کار میکنن یا نه،و یا داریم شناختمان را مورد آزمون قرار میدهیم،
ناگزیر،مجبوریم از چیزی استفاده کنیم،که هنوز نمیدانیم،آن چیز درست کار میکند یا نه،
به عبارتی دزد و قاضی در اینجا یکی هستند و دیگر رای قاضی قابل اعتماد نخواهد بود.
به بیان دیگر چیزی شبیه به مغالطه ،،دور،،میشود از چیزی برا ی اثبات استفاده میکنم،که هنوز خودش اثبات نشده است.یک مثال دیگر،واقعا آیا میشود از فردی که داریم در مورد راستگوییش تحقیق میکنیم،از خود آن شخص بپرسیم راست گو هستی یا نه؟؟؟

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی