آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

آموزش فلسفه به زبان ساده

اثبات و تشریح اصول دین با عقل

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیزان
فلسفه، این علم زیبا را بیاموزید که ضروری ست. اگر در تردید هستید، شما را به قطعیت می رساند؛ اگر قاطعید، به شما معرفت می بخشد؛ هر کجای راه حقیقت ایستاده اید فلسفه بیاموزید.
فلسفه را بدون تکلّف، به زبان ساده و مختصر بخوانید...بنده این دروس را برای کسی نوشته ام که حتّی یک کتاب فلسفی نخوانده است. آن ها را دنبال کنید و هرکجا پرسشی پیش آمد بپرسید.
حضور سبز شما مایه ی شادابی و طراوت این وبلاگ است
----------------------------------
تمامی مطالب فاقد سند این وبلاگ، نوشته ی بنده است؛ لذا در صورت رونوشت برداری نام وبلاگ یا نویسنده را ذکر بفرمایید.

آخرین نظرات

برهان نظم(1)

دوشنبه, ۸ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۴۳ ب.ظ

    برهان نظم، معروف ترین و به نظر بنده مهم ترین برهان اثبات وجود خداست. این برهان به دلیل اهمیت بسیارش توسط عموم فلاسفه ی جهان بررسی شده است. بی خدایان در راستای رد و خداباوران در راستای تأیید این برهان گام برداشته اند.

    تقریرهای متفاوتی از برهان نظم در شرق و غرب مطرح شده اند که عمومشان اینگونه خلاصه می شوند:

  1. جهان دارای نظم و هماهنگی گسترده است
  2. نظم گسترده الزاماً توسط یک طراح و ناظم هوشمند ایجاد شده است
  3. لذا جهان طراح و ناظمی هوشمند دارد

    1. جهان دارای نظم و هماهنگی گسترده است

    در ذات نظم و هماهنگی جهان هیچ شکی نیست. کافی ست به اتم ها نگاه کنیم که در ابعاد نانومتری شان نظم است و مولکول هایی با خواص کاملاً یکتا و خاص می سازند و از آن ابعاد ریز تا ابعاد کیهانی نیز نظم برقرار است. حرکت سیارات، کهکشان ها، نور، مواد، همه و همه از قوانین فیزیک طبعیت می کنند و قوانین فیزیک چیزی نیستند جز نظمی فراگیر در جهان که توسط دانشمندان کشف شده است. همین که می توان حدس زد که در لحظه ی بعد چه خواهد گذشت، یعنی جهان منظم است.

فهرست دروس | درس بعدی>> برهان نظم(2)

۹۳/۱۰/۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
ایمان علیخانی بجستانی

اثبات وجود خدا

برهان نظم

نظرات  (۱)

۲۳ دی ۹۳ ، ۰۹:۱۳ هاتف آل مجم
سلام.
کتابی شهید مطهری دارد به اسم توحید.ایشان در این کتاب راه های شناخت خدا را به سه راه تقسیم می کنند که هرکدام زیر شاخه هایی دارند:1. فطرت 2. راه های شبه فلسفی و نیمه علمی 3. راه های فلسفی
نظم را ذیل راه های شبه فلسفی می آورند و آن جا نظم را به دو نظم تقسیم می کنند و می فرمایند که یک نظم نظمی است که علت فاعلی عامل آن است و دیگری نظمی است که علت غایی. ایشان می گویند نظم فاعلی را همه قبول دارند. اصلا یک انسان مفکر پیدا نمی شود که پیدا بشود ولی به علت داشتن امور و پدیده ها اعتقاد نداشته باشد. ایشان در آن کتاب می گفتند که این نظم دلیلی بر وجود خداوند نیست.اما نظمی که دلیلی بر وجود خداوند است همان نظم غایی است... که خواندنش خالی از لطف نیست. پی دی اف کتاب را می توانید توی سایت ایشان پیدا کنید....
یا حق.
پاسخ:
سلام همسنگر!
قلمتون درد نکنه...خدا قوت:)
با تشکر بابت توصیه ی خیرخواهانه تون، بنده توحید شهید مطهری رو خوندم...همینطور عدلشون رو. با کمال احترامی که برای استاد شهید قایلم، مجبورم اینجا عنوان کنم که کتاب های فلسفی ایشون و بسیاری کتاب های اساتید دیگر فلسفه، معرفت شناسی محکم و یا حداقل مفصّلی نداره. دغدغه ی بنده هم در این وبلاگ، اوّل از همه معرفت شناسی ست.

امّا درباره ی تقسیم بندی، تقسیم بندی ارائه شده، تقسیم بندی خوبیه؛ ولی برهان نظم، بسته به نوع تقریرش ممکنه در ردیف دوم یا سوم قرار بگیره. الزاماً در دوم نیست.
همچنین، بستگی داره تفسیر ما از علّت فاعلی چی باشه. فاعل هوشیار یا فاقد شعور؟ آن علّت فاعلی که  بسیاری از فلاسفه در آن متفقند(نه بیشتر فلاسفه، بلکه کمترشان)؛ علّت فاعلی فاقد شعور است و این است که فاقد نشان از خداست.
اثبات علّت فاعلی ذی شعور کاملاً راه گشاست و به وجود خداوند دلالت می کند.

با تشکر فراوان
منتظر نظرات زیبای بعدی شما هستم

نظر شما چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی